Novinky na Váš e-mail!

    Odoberajte novinky na Váš e-mail. Možné kedykoľvek zrušiť odkazom v e-maile.

    What's Hot

    Rafano – pizza, ktorú treba ochutnať!

    31. decembra 2023

    Auto Valas pozýva na kávu do najväčšieho slovenského autosalónu KIA

    31. októbra 2024

    ANTIK – optický internet pre byty aj domy v ďalších lokalitách

    10. januára 2025
    Facebook Instagram
    Top news
    • Rafano – pizza, ktorú treba ochutnať!
    • Auto Valas pozýva na kávu do najväčšieho slovenského autosalónu KIA
    • ANTIK – optický internet pre byty aj domy v ďalších lokalitách
    • PEPPE’s reštaurácia – kútik Talianska priamo v Košiciach
    • Soupculture – chutné a zdravé polievky v jedlých pohárikoch
    • SŠ odbor dizajn digitálnych aplikácií prešiel experimentálnym overovaním
    • UX / PIVO #15 už 11.2.2025 Fabrik Space Tabačka
    • Plávanie pre deti Košice – spoznajte AQUAKIDS
    streda, 14 mája
    Facebook Instagram
    Košice Go
    • Úvod
    • Tipy redakcie
    • Život v meste
    • Rozhovory
    • Bývanie v Košiciach
    • Redakcia
    Košice Go
    Ste v sekcii:Úvod»Rozhovory»UX KOŠICE – funkčný dizajn nie je vecou náhody
    Rozhovory

    UX KOŠICE – funkčný dizajn nie je vecou náhody

    kosicegoBy kosicego9. apríla 2021Upravené:5. januára 2022Nekomentované7 min čítania
    Facebook

    V redakcii Košice Go! sme vyspovedali zakladateľov komunity UX Košice Ľubicu Revákovú a Peťa Leška. To, že dizajn nie je vecou náhody vedia veľmi dobre a sme veľmi radi, že nám umožnili nazrieť do vnútra tejto úžasnej komunity spájajúcej dizajnérov z tejto oblasti. Prečítajte si príjemný rozhovor s týmito šikovnými ľuďmi z Košíc.

    Ako vznikla komunita UX Košice?

    Ľubica: Košická UX komunita vznikla úplne prirodzene. V Košiciach pred pár rokmi bolo veľmi málo firiem, ktoré sa zameriavali na UX dizajn. Napriek tomu prišla zo strany zamestnávateľov požiadavka, aby sa UX/UI dizajn učil už aj na strednej škole. A tak som spoločne s mojimi kolegami začala budovať nový odbor dizajn digitálnych aplikácií na Škole umeleckého priemyslu v Košiciach.

    Od kreovania prvých učebných osnov nám pomáhali dizajnéri zo spoločnosti GlobalLogic. Akonáhle sme mali prvých žiakov, stali sa akoby ich mentormi a pravidelne s nimi konzultovali zadania. Zaškoľovali aj nás, učiteľov, aby sme mohli našim žiakom poskytnúť adekvátne vzdelanie. Tak som sa vlastne zoznámila s Peťom Leškom. Po čase sme zistili, že o UX majú záujem aj iné školy, čoraz viac sa nám ľudia ozývali, ako a kde študovať UX. Oslovil nás aj klaster Košice IT Valley, či by sme nechceli zastrešiť UX eventy v našom meste a my sme súhlasili. Oficiálne komunita UX Košice vznikla zhruba pred dvoma rokmi. Pri jej vzniku nám pomáhal aj dizajnér Maroš Zeleňák, no po čase sa začal venovať vlastným veciam.

    Prvé UX online pivo v spolupráci UX Košice, IT Valley a SUXA / foto: archív UX Košice

    UX Košice ste vlastne len ty a Peťo?

    Ľubica (smiech): Organizačne áno, nakoľko sme jej spoluzakladatelia a každá organizácia potrebuje hnací motor. Ale komunita je najmä o ľuďoch. Našim hlavným cieľom je podpora vzdelávania v tejto oblasti, spájanie profesionálov so začiatočníkmi a organizovanie spoločných podujatí v našom regióne. Je to, samozrejme, niekedy veľmi náročné, nakoľko to obaja robíme vo svojom voľnom čase. Ale keď vidíme úspechy našej práce, tak aj chuť prekonávať samých seba sa zvýši.

    Peťo Leško – prednáška na školách / foto: archív UX Košice

    Chceli by ste teda rozšíriť svoj tím?

    Ľubica: My sa v prvom rade snažíme budovať tuto na východe silné UX podhubie. Boli by sme radi, ak by sa k nám pridávalo čoraz viac ľudí, ktorí by nám vedeli pomáhať v rôznych smeroch, lebo o tom komunita je. Pomáhame si navzájom nezištne, a spoločne sa snažíme napĺňať spoločný cieľ.

    Workshop pre žiakov umeleckých škôl / foto: archív UX Košice

    Počas pandémie ste museli určite aj vy, ako komunita, upustiť od svojich výziev. Ako veľmi sa zmenili vaše plány?

    Ľubica: Presne tak. Mali sme množstvo plánov, ako podporovať vzdelávanie v oblasti UX. Samozrejme, nie všetko sa dá robiť online a zvlášť, ak chcete dostať UX viac do škôl. Momentálne sa zameriavame na náš tradičný event UX pivo, kde sa venujeme rôznym oblastiam UX. Uvidíme, ako sa pandemická situácia bude ďalej vyvíjať, ale boli by sme veľmi radi, ak by sa nám podarilo zorganizovať pokračovanie nášho UX pikniku, aby sme sa aspoň v prírode mohli stretnúť. Ale pozeráme sa aj do budúcna a uvidíme, kam sa nám podarí posunúť našu komunitu. Každopádne by sme chceli v našom meste zrealizovať workshopy, ktoré sme pre pandémiu museli zrušiť a ďalšie aktivity súvisiace s podporou vzdelávania v UX.

    Workshop: Ako testovať vizuálny dizajn s Martinom Majlingom / foto: archív UX Košice

    Zdroj: GlobalLogic Slovakia

    Peťo, ty teda v tíme UX Košice zastupuješ profesionálnych dizajnérov. Mohol by si nám stručne vysvetliť, čo je vlastne UX dizajn?

    Peťo: UX (User Experience) je predovšetkým o interakcii alebo skúsenosti používateľa s produktom alebo službou. UX dizajnéri sa snažia prekonať priepasť medzi digitálnym produktom a ľudským používateľom. Zamýšľajú sa nad tým, ako ľudia interagujú s daným produktom, a hľadajú spôsoby, ako urobiť tieto interakcie čo najintuitívnejšie a najpriamejšie.

    UX dizajn je proces navrhovania produktov, ktoré sú intuitívne, jednoduché a príjemné na používanie. UX dizajnér sa zameriava na to, aby bol používateľ na prvom mieste, pochopil jeho problémy a vcítil sa do jeho kože. Podľa toho navrhol riešenie a otestoval jeho účinnosť a použiteľnosť.

    Dobrý UX dizajn je dôležitý, pretože používatelia sa behom niekoľkých sekúnd rozhodnú, či vaša aplikácia, softvér alebo web stoja za ich čas – to znamená, či sú ľahko použiteľné, funkčné, príjemné, prehľadné a vyriešia ich problémy.

    UX Piknik Košice / foto: archív UX Košice

    Aké škody z praxe môže "bad UX" napáchať? Existujú príklady aj z fyzického sveta?

    Peťo: UX (Používateľská skúsenosť) je celková skúsenosť používateľa pred, počas a po použití produktu, systému alebo služby. A práve s tou zlou UX sa stretávame, bohužiaľ, často aj vo fyzickom svete. Bežne je to frustrácia ľudí pri používaní rôznych služieb. Napríklad, keď človek navštívi nejaký úrad, alebo inštitúciu, väčšinou narazí na nesmierne množstvo informačných tabúľ a inštrukcií, ktoré sú viac mätúce ako nápomocné. Taktiež mnoho služieb vyžaduje nezmyselné byrokratické úkony a ako celok, naopak, znepríjemňujú ľuďom zážitok z daných služieb. Mnoho šoférov si určite zanadávalo, keď sa snažili prvýkrát použiť parkovací automat. Namiesto rýchleho a jednoduchého zaplatenia parkovného ľudí prekvapí chybovosť a zložitá orientácia a navigácia pri kúpe parkovacieho lístka. 

    Čo sa týka digitálneho sveta, tak ako príklad uvediem Netflix a autoplay funkcionalitu pri ukážkach filmov so spusteným zvukom. Pri surfovaní na tejto platforme môže veľmi používateľom prekážať, že zvuk pri autoplay ukážkach nie je predvolene vypnutý.

    UX Pivo – podujatie komunity UX KOŠICE / foto: archív UX Košice

    Aké nástroje sú výbavou dobrého UX dizajnéra a aké sú ich výhody?

    Peťo: V prvom rade sú to ceruzy, fixy, samolepiace bločky a papier. Keďže je dôležité začať tvoriť, triediť dáta a skicovať v prvých fázach, tieto bežné pomôcky dizajnérovi uľahčia a zrýchlia prácu. Existuje mnoho softvérových nástrojov pre dizajnérov a ich použitie závisí aj od roly dizajnéra, či už je to UX researcher, interakčný dizajnér, alebo vizuálny dizajnér. Z osobnej skúsenosti najviac odporúčam dizajnový nástroj Figma. Hlavnými výhodami tohto toolu sú možnosti kolaborácie, spravovania design systémov, komplexného dizajnovania, prototypovania a mnoho ďalšieho, čo napomáha zefektívniť dizajnové pracovné postupy. Taktiež odporúčam nástroj Miro, ktorý vie výrazne pomôcť v tímovej práci, pri workshopoch a brainstormingu, a to najmä v prvých fázach projektov a pri práci na diaľku.

    Workshop: Ako testovať vizuálny dizajn? / foto: archív UX Košice

    Ako náročné je stať sa dobrým UX dizajnérom? Kedy je vlastne UX dizajnér vnímaný ako kvalitný?

    Peťo: Kvalitný dizajnér by mal byť empatický, mať schopnosť načúvať, mať správny mindset, vedieť ako riešiť problémy používateľov a taktiež byť facilitátorom, čiže vedieť vytvoriť a viesť workshopy a spájať tímy. K tomuto napomôže veľa praxe, učiť sa neustále niečo nové, tvoriť vlastné veci, a robiť si prípadové štúdie.

    V dnešnej dobe neobmedzeného množstva informácií na internete je to určite jednoduchšie, ako keď som začínal pred rokmi ja. Pre začínajúcich dizajnérov odporúčam začať samoštúdiom, získať základné teoretické znalosti o UX, procese a rôznych metódach. Uvediem aj zopár príkladov, kde sa dajú nájsť základné informácie, tutoriály a aj free kurzy: uxbeginner.com, careerfoundry, udemy, uxlibrary, uxforum.sk a designdokapsy.cz. Na Slovensku máme taktiež kvalitné programy a kurzy, ako napr. Digital League, alebo Butterfly Effect. V neposlednom rade je dôležité spojiť sa aj s komunitou, napr. uxkosice a SUXA  – sledovať tak podujatia a získať možnosť porozprávať sa s ľuďmi z  praxe.

    A otázka na záver. Ako sa k vám môžu ľudia pridať?

    Peťo: Komunita je o ľuďoch a spolupráci. Budeme vďační, ak sa nám ozvú aj nadšenci UX, ktorí vedia komunite akýmkoľvek spôsobom pomôcť a prispieť k jej napredovaniu.

    Ľubica: Stačí na stránke uxkosice.sk zadať svoj e-mail, alebo nás priamo kontaktovať na ahoj@uxkosice.sk. Taktiež odporúčam sledovať nás na sociálnych sieťach. Video záznamy z niektorých podujatí uverejníme aj na našom YouTube – UX Košice.

    Galéria k článku

    Zdroj: Redakcia KOSICEGO.sk

    Zdieľať Facebook
    Predošlý článokBraňo Čuri – Reality v Košiciach moderne a efektívne
    Ďalší článok Lukáš Adamec – spievaj, tancuj, čaruj mi!
    kosicego
    • Website

    Ďalšie články

    Rafano – pizza, ktorú treba ochutnať!

    31. decembra 2023

    Auto Valas pozýva na kávu do najväčšieho slovenského autosalónu KIA

    31. októbra 2024

    ANTIK – optický internet pre byty aj domy v ďalších lokalitách

    10. januára 2025

    Comments are closed.

    Najnovšie články
    • Rafano – pizza, ktorú treba ochutnať!
    • Auto Valas pozýva na kávu do najväčšieho slovenského autosalónu KIA
    • ANTIK – optický internet pre byty aj domy v ďalších lokalitách
    • PEPPE’s reštaurácia – kútik Talianska priamo v Košiciach
    • Soupculture – chutné a zdravé polievky v jedlých pohárikoch
    TIPY REDAKCIE

    Rafano – pizza, ktorú treba ochutnať!

    31. decembra 2023

    Auto Valas pozýva na kávu do najväčšieho slovenského autosalónu KIA

    31. októbra 2024

    ANTIK – optický internet pre byty aj domy v ďalších lokalitách

    10. januára 2025

    PEPPE’s reštaurácia – kútik Talianska priamo v Košiciach

    4. novembra 2021

    Novinky na E-mail!

    Odoberajte novinky. Možné kedykoľvek zrušiť odkazom v e-maile.

    REDAKCIA
    REDAKCIA

    Viete o niečom, čo hýbe Košicami dopredu?
    Vaše tipy nám zasielajte e-mailom:

    redakcia@kosicego.sk

    TIPY REDAKCIE

    Rafano – pizza, ktorú treba ochutnať!

    31. decembra 2023

    Auto Valas pozýva na kávu do najväčšieho slovenského autosalónu KIA

    31. októbra 2024

    ANTIK – optický internet pre byty aj domy v ďalších lokalitách

    10. januára 2025

    Novinky na E-mail!

    Odoberajte novinky. Možné kedykoľvek zrušiť odkazom v e-maile.

    Copyright © 2025. KOSICEGO.sk

    Zadajte hľadaný výraz a stlačte Enter pre hľadanie. Stlačte Esc pre zrušenie.

    Cookies - Vážime si Vaše súkromie
    Súbory cookie používame na lepšie fungovanie našej stránky, prispôsobenie obsahu a reklám návštevníkovi stránky, poskytovanie funkcií, sociálnych médií a na analýzu. Kliknutím na “Povoliť všetky”, nám dávate súhlas na ich zber. Môžete tiež navštíviť "Nastavenia cookies" a udeliť prístup osobitne.
    Nastavenia cookiesOdmietnúť všetkyPovoliť všetky
    Manage consent

    Nastavenia cookies

    Súbory cookies sú rozdelené do jednotlivých kategórii podľa toho, na čo sú určené.
    Vopred Vám za ich aktivovanie a súhlas ďakujeme.
    Funkcie webu
    Funkčné cookies pomáhajú pri zdieľaní obsahu stránky KOSICEGO.sk na iných weboch, sociálnych sieťach a iných službách tretích strán.
    Analýza
    Analytické cookies nám pomáhajú lepšie poznať návštevníkov KOSICEGO.sk vďaka analýze ich interakcie s obsahom webu.
    Marketing
    Reklamné cookies využívame na anonymný zber údajov pre lepšie cielenie reklám a teda menšiu pravdepodobnosť s oslovením nesprávneho publika ako napr. remarketing a iné dynamické reklamné kampane.
    ULOŽIŤ A PRIJAŤ