Digital League sa podarilo prepojiť praktické vedomosti s teóriou v oblasti tvorby digitálnych produktov. Vznikol tak jedinečný priestor naučiť sa veci z prvej ruky. Chytré appky, web aplikácie a všetko, čo má za cieľ urobiť náš život lepším. V redakcii KOSICEGO.sk sme vyspovedali Radovana Šalitroša, spoluautora Digital League v Košiciach. Ak ste začínajúci UX dizajnér alebo web developer, vnímate nové trendy ako výzvu a radi by ste spoznali profesionálne postupy tvorby digitálnych produktov, máte jedinečnú možnosť byť súčasťou prvej ligy aj vy. Nahliadnite bližšie do procesu výučby tohto multioborového segmentu a spoznajte vzdelávací program Digital League spolu s nami.
Digital League - skúste predstaviť váš vzdelávací program
Digital League je vzdelávací program zameraný na tvorbu digitálnych inovácií. Je to priestor, kde dokážeme prepájať teoretické skúsenosti s praxou.
Program ponúka priestor k praktickému vzdelávaniu, zdieľaniu skúsenosti a vytváraniu inovatívnych digitálnych produktov. Účastníci programu počas 5 mesiacov dokážu z idey zadávateľa vytvoriť funkčný digitálny produkt, ktorý si nájde svojich reálnych užívateľov.
V Digital League vzniklo už niekoľko appiek. O čom sú?
Momentálne nám prebieha tretí ročník programu, v ktorom máme 5 tímov, ktoré sa venujú inováciám z rôznych oblastí ako sú kultúra, doprava, ale napríklad aj oblasť IoT. Ale, aby som sa vrátil k aplikáciám, ktoré už vznikli v rámci prvých dvoch ročníkov programu Digital League, tak ide o tieto:
1. Go2Help – apka, ktorá prepája organizátorov eventov s výzvami k pomoci, respektíve podpore talentov, neziskových organizácií alebo inštitúciam a jednotlivcom, ktorí to najviac potrebujú.
2. Najditesa.online – prvá slovenská webová aplikácia k adopcii a dočasnej opatere zvierat. Apka pri svojom štarte združuje 22 slovenských útulkov s 200 registrovanými zvieratami. Vďaka aplikácii si používatelia budú môcť vybrať zviera podľa svojich kritérií a regiónu, v ktorom žijú. Aplikácia má súčasne vzdelávací charakter a obsahuje aj praktické informácie o chove domáceho zvieratka. Aplikácia vznikala v spolupráci so zvieracím ombudsmanim.
3. Učko – Appka, ktorej cieľom bolo zjednodušiť učiteľom prístup k informáciám a posunúť im ich ešte bližšie do ich mobilov, aby ich mali ako na dlani. Učko vychádza z webového portálu „Učíme na diaľku“. Do mobilnej aplikácie sa učiteľ prihlási, registruje a vyplní svoj profil (zameranie, úroveň školstva), vďaka čomu mu vie aplikácia filtrovať relevantné informácie, či tipy na webináre. Učko obsahuje aj často kladené otázky a zároveň ponúka aj možnosť položiť vlastnú otázku, či zapojenie sa do rôznych ankiet a vyjadriť svoj názor k aktivitám Štátneho pedagogického ústavu.
4. Culture cake – Aplikácia je vytvorená v spolupráci s Creative industry Košice pre všetky subjekty pôsobiace v kultúrnom a kreatívnom priemysle mesta Košice a v Košickom samosprávnom kraji. Aplikácia poskytuje obsah, ktorý pomáha prostredníctvom vzdelávacích aktivít, mentorskej podpory, grantových schém, článkov, vzájomnej spolupráce a aktívnej komunikácie medzi mestom, krajom a používateľmi.
Čo bolo počas vývoja najobtiažnejšie?
V programe je niekoľko výziev, s ktorými sa účastníci musia popasovať, ako je napríklad správne uchopiť tému, ktorej sa budú v priebehu 5 mesiacov venovať. Témy do programu vyberáme tak, aby neboli do detailu vyšpecifikované, keďže chceme nechať priestor k samostatnosti a podporiť tak kreativitu tímu, aby účastníci programu mali možnosť ovplyvniť ako bude výsledný produkt vyzerať a ako pomôže ich produkt daný problém vyriešiť.
Dôležitou výzvou je aj správne nastavenie fungovania tímu, keďže pre väčšinu účastníkov je práca v multidisciplinárnom tíme a vytváranie digitálneho produktu ich prvou takouto skúsenosťou.
Digitálne produkty sa vyvíjajú raketovým tempom. Držíme krok so svetom?
V niektorých oblastiach áno, v programe sa však primárne zameriavame na oblasti, ktoré na digitalizáciu nemajú dostatok zdrojov, či už odborných tak aj finančných, ide hlavne o oblasti ako je napríklad školstvo alebo kultúra. Samozrejme, venujeme sa aj aktuálnym trendom ako je ML (Machine Learning), AI (Umelá Inteligencia) alebo IoT (Internet of Things – internet vecí). To, že sa digitálne produkty vyvíjajú raketovým tempom, je pravda, preto sa aj my snažíme do programu vyberať témy tak, aby absolventi programu mali dostatok praktických skúseností a vedeli bezproblémovo naskočiť na dané tempo.
Čo všetko ponúka program vzdelávania v Digital League?
Program ponúka možnosť vyskúšať si prácu v multidisciplinárnom tíme s reálnym zadávateľom témy. Výsledný digitálny produkt tak nesie rukopis každého z členov tímu, či už sú to Scrum Master, Product Owner, UX/UI dizajnér alebo vývojári produktu.
Obrovskou pridanou hodnotou programu sú mentori a kouči s niekoľkoročnými skúsenosťami, či už v oblasti biznisu, dizajnu, vývoja, ale aj z oblasti rozvoja soft-skill zručností. Spolupracujeme s Akadémiou kritického myslenia, kde sa snažíme aby informácie ktoré účastníci v priebehu programu získajú dokázali pochopiť v čo najširších súvislostiach. Rovnako spolupráca s Divadlom na Peróne umožňuje našim účastníkom zlepšiť si svoje komunikačné a prezentačné schopnosti.
Program je príležitosť pre ľudí so záujmom o digitálne inovácie, ktoré majú určitý spoločenský dopad a tým umožňujú zlepšovať priestor v ktorom žijeme.
Aké novinky ešte chystáte?
Čakajú nás drony :), ktorým sa budeme v nasledujúcom ročníku venovať a rovnako inovácie s dopadom na životné prostredie. Čoskoro spustíme nové časti relácie Digital Smoothie, kde predstavíme ďalších inšpiratívnych hostí a nové témy z prostredia digitálnych inovácií.
Novinkou je aj Digitálna knižnica, ktorej pilot chceme spustiť začiatkom leta. Knižnica bude obsahovať všetko potrebné, čo Vám môže pomôcť k vytvoreniu kvalitného digitálneho produktu. A samozrejme nás v lete čaká kampaň k ďalšiemu ročníku programu Digital League.
Galéria k článku
Zdroj: Digital League pre KOSICEGO.sk